Fysisk helse: God kroppsholdning, unngå belastningsskader når du øver

Kilde: Tina Margareta Nilssen, Institutt for musikerhelse og bevegelse i Oslo

Sist oppdatert: 18. juni, 2020

Skrevet av Ingrid

Plutselig økt mengde øving, stress eller feil muskelbruk over lang tid kan alle føre til belastningsskader.

Effektiv muskelbruk starter med et godt utgangspunkt i hvordan vi sitter og står. Kroppen er vårt primære instrument. Spilling og synging handler om å mestre komplekse bevegelsesmønstre. Disse må koordineres og automatiseres over tid. Når vi har fått uvaner i spillet er det viktig med kunnskap om hvordan muskelbruken kan endres til å bli effektiv igjen. Det kan føles unaturlig i begynnelse, men vil over tid internaliseres og automatiseres.

Her er fem korte Timani-videoer som handler om å sitte og stå godt fra Tina Margareta Nilssen, grunnlegger av Institutt for musikerhelse og bevegelse.

1) Hvordan stå godt

Hva vil det egentlig si å ha god holdning når vi spiller og synger?

Video: Skjelettstabling

2) Fra topp til tå

Når vi spiller og synger må vi ha tilgang på god distribusjon av aktivering gjennom hele kroppen for å formidle musikken. Hvis vi er for slapp så kommer det ofte kompensasjoner inn med unødig mye spenning i enkelte deler av kroppen, som i skuldre og nakke. Og hvis vi er for avstivet så føles det ikke fritt og spontant når vi skal formidle musikken. Her får du et enkelt verktøy for å gjøre hele kroppen klar for å formidle musikk.

Video: Ergonomiøvelse Bouncy

3) Sitteknutene

Mange har hørt om sitteknutene, de to skjelettdelene som vi skal fordele vekten på mens vi sitter og spiller. Her ser du en forklaring på hvor de er og hvordan du kan finne de.

Video: Sitteøvelse 1

4) Den beste utgangsposisjonen

Her kan du se en forklaring på hvordan du skal balansere rett i forkant av sitteknutene.

Video: Sitteøvelse 2

5) Hemmeligheten

Her kommer den viktigste øvelsen for å finne kraft og støtte fra underlaget. Når kraften kan komme fra at sitteknutene dytter seg ned i stolen og kroppen naturlig reiser seg opp, så kan skuldre og armer begynne å slappe mer av og få mindre belastning.

Video Sitteøvelse 3

Les også

Musikkhjemmekontoret er en felles ressursside for musikkfeltet under koronapandemien. Nytt innhold legges til fortløpende. Si ifra om det er noe du savner!

Musikkhjemmekontoret er utviklet av Musikkontorene i Norge: Brak, STAR, ØKS, Tempo, Sørf, MØST og RYK. ⁣

Samarbeidspartnere: MIR (Musikkindustriens Næringsråd), øvrige organisasjoner og musikkbransje.

Musikkhjemmekontoret © 2020

Design og utvikling av Feed, typografi av Florian Karsten

musikkhjemmekontoret.no benytter seg av informasjonskapsler, les mer om vår bruk av cookies.