Fysisk helse: Unngå belastningsskader ved øving

Kilde: Tina Margareta Nilssen, Institutt for musikerhelse og bevegelse i Oslo

Sist oppdatert: 18. juni, 2020

Skrevet av Ingrid


Her er tre måter du kan sørge for å forebygge belastningsskader fra Tina Margareta Nilssen, grunnlegger av Institutt for musikerhelse og bevegelse i Oslo:

1) Oppvarming

Studier allerede fra 1940-tallet innen idrett viser blant annet at økt kroppstemperatur sørger for bedre oksygentransport til musklene, det smører leddene så de kan bevege seg friere, og nervesystemet gir raskere signaler til musklene om hvilket arbeid de skal utføre, motorikken blir mer nøyaktig.

  • Sørg for at du har god temperatur i øvingsrommet
  • Gjør noen øvelser for å få i gang kroppen og få opp kroppstemperaturen generelt
  • Pass på at hendene og underarmene er varme og «i gang» før du begynner å spille
  • Start rolig og vær tilstede med hvordan det kjennes i kroppen
  • Bygg opp tempo og kraft gradvis over noen minutter
  • Ha en daglig rutine med øvelser du spiller før du går løs på stykkene hvis dette gir deg bedre fokus og tilstedeværelse i øvingen

2) På lag med kroppen

Kroppen er ditt første instrument, den som skal utføre bevegelsene for å spille, og uttrykke den musikalske intensjonen. Vær tilstede med hva din kropp trenger av deg.

  • Jobb helhetlig med holdning og muskelbruk for å få god funksjon i hele kroppen. Lær deg i denne artikkelen hvordan du kan sitte og stå godt
  • Ikke tving deg gjennom smerte når du spiller
  • Jobb med kroppen og ikke mot den, i form av at du ikke presser deg når noe kjennes ubehagelig eller som at «den ikke vil»
  • Skaff kunnskap og hjelp om du har ubehag som vedvarer
  • Finn varsomme metoder for å endre muskelbruk og spilleteknikk

3) Ta pauser

Noen dager har vi bedre fokus enn andre dager, noen dager er kroppen mer sliten enn andre dager.

  • Kjenn deg selv godt nok til å vite når du trenger en pause.
  • Sett en timer for å ta en liten pust i bakken hvert 20 minutt hvis du merker at du som regel spiller for lenge ad gangen
  • Bruk pausene til å slappe helt av - eller gjøre noen fine øvelser som gjør at du føler deg bedre
  • Bygg en positiv relasjon til øvingen. Dette minsker stresset og reduserer dermed unødige spenninger.

Les også

Musikkhjemmekontoret er en felles ressursside for musikkfeltet under koronapandemien. Nytt innhold legges til fortløpende. Si ifra om det er noe du savner!

Musikkhjemmekontoret er utviklet av Musikkontorene i Norge: Brak, STAR, ØKS, Tempo, Sørf, MØST og RYK. ⁣

Samarbeidspartnere: MIR (Musikkindustriens Næringsråd), øvrige organisasjoner og musikkbransje.

Musikkhjemmekontoret © 2020

Design og utvikling av Feed, typografi av Florian Karsten

musikkhjemmekontoret.no benytter seg av informasjonskapsler, les mer om vår bruk av cookies.