Mental helse: Ta vare på psyken under koronakrisen

Kilde: Tina Margareta Nilssen, Institutt for musikerhelse og bevegelse i Oslo / Creo

Sist oppdatert: 12. mai, 2020

Skrevet av Ingrid

Å være sin egen beste venn er ekstra viktig nå under koronakrisen.

Her er fire måter du kan sørge for å ta vare på psyken fra Tina Margareta Nilssen, grunnlegger av Institutt for musikerhelse og bevegelse i Oslo:

1) Nyheter - kjenn etter hvor mye som er rett for deg

Vi har alle et ansvar for å følge med på hvilke lover og regler som kommer i Norge, og hvordan vi skal forholde oss til smittevernstiltak. Det er også fint å følge med på statistikker, tall og nyheter for å være oppdatert.

Om det blir for mye bør du:

  • Skjerme deg fra for mye nyhetslesing
    • Sett for eksempel av ett eller to tidspunkt i løpet av dagen hvor du sjekker nyhetene, og vent til neste dag med å gjøre det igjen
  • Stol på hvilken mengde som er riktig for deg, og unngå sensasjonspreget journalistikk
  • Les heller på mer nøytrale og informative sider
  • Snakk med noen du kjenner om du blir overveldet av å se nyheter

2) Øving - motivasjon i uforutsigbarheten

Er det vanskelig å motivere seg for å øve når konsertene er avlyst? Bestem deg for et annet mål å jobbe mot!

  • Bruk prosjekter du har liggende som du ikke har hatt mulighet til å gjennomføre.
  • Planlegg videoinnspilling og promo til fremtiden.
  • Bruk kollegaene dine – andre musikere, samarbeidspartnere og samspillspartnere – dere kan sparre rundt prosjekter og holde hverandre motivert!
    • Om du har noen å stå til ansvar for jobber du bedre mot målet og holder deg motivert

3) Sosialt - hvor mye og hvordan?

Vi mennesker er skapt for å leve sammen, derfor er det fint om du kjenner etter på dine behov og hva som er riktig mengde sosial kontakt for deg.

  • Snakk med kollegaer og andre du møter i musikk/arbeidssituasjon om jobbprosjekter
  • Gå tur i samtale med venner og familie online
  • Gå tur der det er få folk med 1-2 meters avstand med faste venner
  • Gjør ting som får deg til å føle deg nyttig:
    • Gå tur med naboens hund
    • Kjøp varer til folk i karantene (om du ikke selv er i karantene eller isolasjon)
    • Ring en venn eller bekjent du vet er alene nå, eller trenger ekstra støtte
  • Gjør noe nytt med de du bor med

4) Når du ikke kan gå så mye ut - gå innover

Føler du på presset om å skulle være effektiv og flink denne perioden? Det er lov å ikke gjøre noen ting!

  • Finn inspirasjon til å utforske måter å være innadvendt på
  • Meditasjon (begynn med 5 minutter daglig og bygg opp fra det etter ønske)
    • Avspenningsøvelser
    • Refleksjon gjennom inspirasjon fra fra eksempel podcaster

Podcast om stresstakling i isolasjon: The Happiness Lab

Marie Forleos corona support guide
Marie Forleos meditasjon

Døgnåpen assistanse

Trenger du noen å snakke med raskt?

Mental helses døgnåpne telefon: 116 123

Kirkens SOS 22 40 00 40

Lever du tett på noen som med psykisk sykdom?

Landsforeningen for pårørende innen psykisk helse sin nasjonale rådgivningstelefon for pårørende: 22491922

Få flere tips til angstreduserende tiltak her: Guide to Anxiety Relief and Self-isolation

Les mer hos Creo

"Koronavett-regler" - noen råd for god mental helse (Creo)

Les også

Musikkhjemmekontoret er en felles ressursside for musikkfeltet under koronapandemien. Nytt innhold legges til fortløpende. Si ifra om det er noe du savner!

Musikkhjemmekontoret er laget av Musikkontorene i Norge: Brak, STAR, ØKS, Tempo, Sørf, MØST og RYK. ⁣

Samarbeidspartnere: MIR (Musikkindustriens Næringsråd), øvrige organisasjoner og musikkbransje.

Musikkhjemmekontoret © 2020

Design og utvikling av Feed, typografi av Florian Karsten

musikkhjemmekontoret.no benytter seg av informasjonskapsler, les mer om vår bruk av cookies.